Amsterdam lanceert Actieplan Schone Lucht: stad wil brandstofauto’s verbieden vanaf 2030

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam heeft het Actieplan Schone Lucht  vastgesteld. Het belangrijkste onderdeel van het plan is het uitstootvrij maken van het verkeer in de stad in 2030.  Dat wil het college bereiken door uitbreiding van de milieuzones en invoering van uitstootvrije gebieden. Om Amsterdammers te helpen bij deze transitie komen er zowel subsidies als ontheffingen.

 

De nadruk van het Actieplan Schone Lucht ligt op het verschonen van het verkeer, aangezien de gemeente daar het meest direct invloed op heeft. Er wordt daarbij ingezet op het vervangen van benzine- en dieselmotoren door uitstootvrije alternatieven zoals elektrisch vervoer en aandrijving op waterstof. Om dat te bereiken, is gekozen voor een aanpak die tot 2030 steeds meer soorten voertuigen op steeds meer plekken in de stad uitstootvrij maakt.

 

In het actieplan staan 4 belangrijke mijlpalen beschreven:

  • 2020: Introductie milieuzone binnen ring A10 voor dieselpersonenauto’s, waar auto’s die op dat moment 15 jaar of ouder zijn niet meer in mogen. Daarnaast de geografische uitbreiding van bestaande milieuzones voor vracht- en bestelwagens.
  • 2022: Uitstootvrij gebied voor ov-bussen en touringcars binnen de s100 ten zuiden van Amsterdam CS en het spoor. De milieuzone vrachtverkeer wordt alleen toegankelijk voor wagens met de Euro6-norm of hoger.
  • 2025: Uitstootvrije bebouwde kom voor brom- en snorfietsen. Uitstootvrij gebied binnen de ring A10 voor vracht- en bestelwagens, taxi, ov-bussen en touringcar. Uitstootvrij gebied voor alle passagiers en pleziervaart en GVB-veren.
  • 2030: Uitstootvrije bebouwde kom voor alle modaliteiten, ook voor personenauto’s en motoren.

 

Aangezien verschillende maatregelen uit het Actieplan Schone Lucht tot kosten en ongemakken kunnen leiden voor bewoners en ondernemers, faciliteert de gemeente de transitie naar schoner vervoer. Bijvoorbeeld met subsidie- en ontheffingsregelingen, zoals een sloop- of vervangingsregeling.

 

Het laadnetwerk in de stad wordt verder uitgebreid door de gemeente: wie een elektrische auto koopt, kan een laadpaal aanvragen. Is de capaciteit ontoereikend, dan worden er laadpunten bijgezet. Ook het aantal snelladers wordt uitgebreid. Subsidies en privileges als parkeervergunningen worden ingezet om alle bewoners te stimuleren om schoon vervoer te kiezen.

 

Het Actieplan Schone Lucht wordt eind mei in de gemeenteraad besproken. Van begin juni tot en met half juli kunnen bewoners, bedrijven en iedereen die zich betrokken voelt, meepraten via een digitaal platform. Daarna volgt de officiële periode van inspraak. Na afloop van de inspraak worden de plannen definitief uitgewerkt en uiteindelijk vastgesteld door de raad.

 

Bron: https://nederlandelektrisch.nl/actueel/nieuwsoverzicht/i1265/amsterdam-lanceert-actieplan-schone-lucht-stad-wil-brandstofauto-s-verbieden-vanaf-2030

Geef een reactie