In Helmond was zondag de toekomst van het verkeer te bewonderen

De toekomst van het verkeer was zondag te zien op de Automotive Campus in Helmond. Daar was het Mobifestival, de aftrap van een week durend Europees congres over slimme mobiliteit. Het ED bekeek die toekomst aan de hand van vier voorbeelden.

Auto van vlas en suiker

 

Deze auto smelt niet als het regent, terwijl in de carrosserie volop suiker is verwerkt. De suiker is bewerkt tot keihard plastic. TU/e-studenten bedekten het materiaal met platen van samengeperste vlasvezels en ontwierpen er Noah mee. Zo heet het elektrisch aangedreven blauwe stadsautootje.

Hij rijdt, vertelt mede-bedenkster Lisa van Etten trots. „Maar belangrijker is dat alles herbruikbaar is. Vlas kan in de shredder om nieuwe platen van te maken en als je een bacterie bij het plastic doet, ontstaat mest voor nieuwe vlasplanten.” De ramen zijn van lexaan, andere onderdelen veelal van aluminium. „Ook te recyclen. Dat scheelt heel veel energie. Verschillende bedrijven hebben al interesse getoond in ons idee.”

Elektrische vouwscooter

 

Jean-Pierre Vos woont in Berkel-Enschot. Als hij voor zijn werk naar Amsterdam moet, pakt hij zijn Stigo Bike en vouwt die in twee tellen open. Daarna zoeft hij elektrisch aangedreven naar het station in Tilburg. In Amsterdam zoeft hij van station naar kantoor, klikt de vouwscooter dicht en loopt – met droge oksels – bij zijn afspraak binnen.

„Een ideale oplossing voor de forens die de eerste en laatste kilometer van en naar het openbaar vervoer moet overbruggen.” Vos importeert de vouwscooter uit Estland. Prijs: 1899 euro. „Duur? Dit betaal je ook voor een goede elektrische fiets. Maar die neem je niet mee de trein in.”

Bus zonder chauffeur

 

Hij rijdt aarzelend over de Automotive Campus, alsof Navya onbekend is met de omgeving. Dat klopt: de in Frankrijk gemaakte shuttlebus rijdt hier voor het eerst. Zonder chauffeur. De busjes rijden al op het vliegveld van Brussel en op een bedrijventerrein in Capelle aan den IJssel.

Goedkoop (geen betaalde chauffeur) en veilig, want een zelfrijdende auto houdt zich aan de regels. Toch krijgt Navya vandaag nog hulp van een medewerker van het bedrijf. Plots overstekende bezoekers en scheef staande dranghekken halen de vaart uit het voertuig. Maar goed, het kan dus, een bus zonder chauffeur.

Autonoom rijdende auto

 

Filetijd wordt werktijd, sprak provinciebestuurder Christophe van der Maat bij de opening van de dag. Over tien jaar lezen, bellen en mailen we terwijl zelfrijdende auto’s ons door de verkeersdrukte loodsen. Het ATeam van de TU/e en Fontys experimenteren met die techniek. Zij rustten een Toyota Prius uit met drie camera’s op het dak en de zijspiegels, sensoren in de achterbumper en een bult radars en gps-software. De auto rijdt zelf de Automotive Campus op om zichzelf voor een BMW te parkeren, belooft Enzo Evers van het ATEam. Helaas, tot drie keer toe gaat het mis. „De gps is niet nauwkeurig genoeg en de sensoren zijn omlaag gezakt.” Het goede nieuws: eerder op het TU/e-terrein lukte het wel. Opnieuw: het kan dus.

 

Bron: https://www.ed.nl/helmond/in-helmond-was-zondag-de-toekomst-van-het-verkeer-te-bewonderen~a42458bc/

Geef een reactie